Restsoppa med svamp, kål och linser

Igår var det International Day of Awareness of Food loss and Waste (phu!). Det vill säga, en dag som sätter fokus på att minska matsvinnet i samhället. Mat är en resurs och det är ju rätt underligt att slänga resurser, när man tänker efter.

Hos oss är alla dagar en rädda resterna-dag, matlagningen styrs väldigt mycket av vad som finns i kyl och skafferi och vad som behöver ätas upp. Det ger en ganska spontan variation, vilket är både bra och kul.

Idag hittade jag 4 kokta potatisar, 1/2 purjo, 1/2 rödlök, 1 torr bit spetskål. Hackade, fräste och kryddade upp med torkad svamp från jättelänge sedan, timjan, soja, två tärningar grönsaksbuljong. 2 dl röda linser gick även i, samt vatten så allt täcktes. Kokade i ca 30 minuter, mixade slätt. Smakade av (salt, peppar, soja) och hällde i en liten skvätt överbliven grädde sedan helgen. Potatisen skar jag i bitar och stekte som topping.

KLART! 3-4 portioner god, näringsrik, mustig soppa, som gjordes av sådant som lätt hade kunnat stå och skrota till sig.

RESTER Igår var det International Day of Awareness of Food loss and Waste (phu!). Det vill säga, en dag som sätter fokus på att minska matsvinnet i samhället. Mat är en resurs och det är rätt underligt att slänga resurser, när man tänker efter. Hos oss är alla dagar en rädda resterna-dag, matlagningen styrs väldigt mycket av vad som finns i kyl och skafferi. Idag hittade jag 4 kokta potatisar, 1/2 purjo, 1/2 rödlök, 1 torr bit spetskål. Hackade, fräste och kryddade upp med torkad svamp från jättelänge sedan, timjan, soja, två tärningar grönsaksbuljong. 2 dl röda linser gick även i, samt vatten så all täcktes. Kokade i ca 30 minuter, mixade slätt. Smakade av (salt, peppar, soja) och hällde i en liten skvätt överbliven grädde. Potatisen skar jag i bitar och stekte som topping. KLART! 3-4 portioner god, näringsrik, mustig soppa, som gjordes av sådant som lätt hade kunnat stå och skrota till sig. Fibrer från bla kål, lök, linser och potatis. Protein från linser. Enkelomättat fett från olivoljan och så lite mättat från grädden. Extra smak från timjan, soja, svamp, buljong, salt, peppar. Helt perfekt mat! Kanske en skiva knäcke till? Very nöjd! 

Fibrer från bla kål, lök, linser och potatis.

Protein från linser.

Enkelomättat fett från olivoljan och så lite mättat från grädden.

Extra smak från timjan, soja, svamp, buljong, salt, peppar. Helt perfekt mat! Kanske en skiva knäcke till? Very nöjd! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − 3 =