Syra grönsaker!

Torra, träiga rotfrukter behöver lite hjälp så här års. En fermenterigen ger båda smak och saftighet. Jag är BEROENDE av mina syrade grönsaker, men det behöver man ju inte vara rädd för (drabbar inte alla och OM det drabbar så är det inte farligt…!)

Gör så här:

Skär upp valfria grönsaker i bitar och lägg allt i en burk. Dessa morötter har jag smaksatt med vitlök och dill respektive färsk ingefära. Annat gott att smaksätta med är chili, rosépeppar, rosmarin, timjan – lite vad som helst helt enkelt. 
Saltlag

1 msk jodfritt salt

5 dl vatten 
Koka upp vatten och häll i salt, låt den svalna till rumstemperatur innan du häller den över grönsakerna.

OBS! Lika viktigt som det är att du alltid använder jodberikat salt i matlagningen, är det att du använder jodfritt salt här. Jod är bakteriedödande, och det hämmar tillväxten av de probiotika bakterierna.

Se till att vätskan täcker grönsakerna helt innan du stänger burken. Ett tips är att ta en plastpåse med lite vatten i, knyta ihop och lägga på toppen, som trycker ned grönsakerna mot burkens botten när du stänger locket. Låt burken stå i rumstemperatur i 10-14 dagar (18-20 grader, utan att du öppnar locket under tiden!). Efter 10-14 dagar öppnar du burken (det kan dofta lite häftigt första gången man öppnar, strunt i det!), tar bort plastpåsen och torkar rent runt öppningen. Nu kan du börja äta av dina syrade grönsaker, som blir mörare och mörare för varje dag. Om du förvarar burken kallt, så håller den sig i flera månader. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × fyra =